Wat is Suriname toch mooi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nienke Jansen - WaarBenJij.nu Wat is Suriname toch mooi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nienke Jansen - WaarBenJij.nu

Wat is Suriname toch mooi

Blijf op de hoogte en volg Nienke

26 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Het is alweer bijna 3 weken geleden dat Liza en ik onze vriendjes Wiek en Jorrit gingen ophalen van het vliegveld. Vol spanning stonden we daar naar twee schuifdeuren te staren. Na een uur konden we ze dan eindelijk in hun armen rennen. De eerste twee dagen hadden we het rustig aan gedaan. We hebben ze de stad en het ziekenhuis laten zien. Daarna volgde de vele tripjes door het mooie Suriname. We begonnen met de Voltzberg. Dat was een tripje van 4 dagen. Het was een heel eindje rijden en varen maar dat was zeker de moeite waard. Tegen de avond kwamen we aan bij het eiland waar we zouden verblijven. We sliepen daar in hangmatten, midden in de jungle. We hoorde de geluiden vanuit het bos en de vleermuizen vlogen boven ons hoofd. De wandeling naar de Voltzberg was erg mooi maar ook vermoeiend. Na ongeveer 3 uur wandelen door de jungle kwamen we ineens op een kale oppervlakte aan met uitzicht op een gigantische berg. De berg was helemaal kaal en heel steil. Die moesten we dus gaan beklimmen. Zwetend kwamen we boven, maar wat was dat uitzicht toch mooi. Zo iets moois had ik nog nooit gezien. Overal waar je keek was eindeloos bos. We hoorde zelfs de brulapen van onder uit de bossen brullen. De tweede dag zijn we naar de moedervallen gaan kijken. helaas kon ik daar geen mooie foto's van maken omdat de weg daarheen, door de rivier was. Tegen de avond gingen we nog met z'n alle naar een onbewoond eiland waar we lekker konden zwemmen tussen de piranha's en allerlei andere vissen. Wiek had daar zijn vis kunsten nog laten zien door een grote piranha te vangen. 's Avonds hadden we een gezellig kampvuur en een nachtwandeling door de bossen opzoek naar dieren. Na 4 drukke dagen kwamen we terug in Paramaribo en gingen Wiek en ik meteen weer naar Berg en Dal (dat is een resort midden in de jungle) om daar lekker te ontspannen. Maar na wat ontspanning wilde we wel weer wat actie, dus hebben we daar met een kabelbaan hoog boven de bomen en de rivier gevlogen. Het laatste tripje was naar Galibi, dat ligt helemaal tegen de grens van Frans-Guyana. We gingen daar heen om de zeeschildpadden te gaan spotten. Op de heenreis hadden we bezoek gebracht aan Frans-Guyana en de gevangenis van Papillon. Het was leuk om te zien dat er in zo'n kleine afstand tussen Suriname en Frans-Guyana zoveel verschillen zijn. Het was er een stuk rustiger, netter, de mensen spraken er Frans, de auto's reden rechts en de gebouwen hadden een Franse stijl. Na een heftig boottochtje in een houten boot over wilde golven kwamen we aan op Galibi. Het eerste strand dat we trouwens gezien hadden in Suriname. Ook daar was de natuur weer heel mooi. Met wat geluk zouden we in de avond de zeeschildpadden kunnen zien i.v.m. de harde wind. En ja we hadden geluk. We hadden veel schildpadden op het strand gezien die daar hun eieren kwamen leggen. Een bijzonder proces, want de zeeschildpadden zwemmen wel duizenden kilometers om uiteindelijk hun eieren te leggen op de plaats waar ze zelf uit het ei gekropen zijn. De volgende dag moesten we helaas we terug en zat er onze leuke vakantie al weer bijna op. De twee weken samen met Wiek waren voorbij gevolgen en we hadden er allemaal van genoten. En toen kwam het moment van afscheid nemen. Het was niet leuk om weer afscheid te moeten nemen maar ik ben heel blij dat hij is gekomen.Het is nu nog maar 6 weken en ook die zullen voorbij vliegen. Ik ben afgelopen week op de couveuse afdeling begonnen Ik denk dat ik het daar ook wel naar mijn zin ga krijgen en dat ik nog het een en ander kan leren. Deze week krijgen Liza en Esther nog bezoek en dan is al het bezoek langs geweest. Het volgende tripje is trouwens al weer gepland voor 10 en 11 mei, dan gaan we naar Bigi pan. Hoe dat geweest was horen jullie wel in het volgende reisverslag. Ik ga vanavond even Koningsdag vieren, wat jullie op dit moment aan het vieren zijn. Ik hoop dat jullie er allemaal van genoten hebben. De groetjes vanuit het mooie Suriname. Bossie en brasa

• 27 April 2014 - 10:05

Lian:

Hallo Nienke,

Weer veel gezien en meegemaakt. Fijn dat het zo goed gaat en dat je weer even van Wiek hebt kunnen genieten. Wij hebben Wiek gesproken en die heeft een hele mooie vakantie gehad samen met jou, Jorrit en liza.
    Nu nog een paar weken op de couveuse afdeling werken, dat wordt dan je laatste stage van je hele niveau 4 studie. Op naar niveau 5!!!!!!
    Maar geniet eerst nog van dit avontuur.

Groetjes Lian en de rest

• 27 April 2014 - 16:38

Marius En Karien:

Ha Nienke!

Je verslag is heel herkenbaar voor ons van de verhalen en foto's van Wiek!
    Wat hebben jullie een leuke en mooie vakantie gehad! Wiek vond het alleen tekort!
    Echt een mooi land met zoveel natuur en een bevolkingsdichtheid die wij hier natuurlijk
    niet kennen!

Je ziet er goed uit zeg! Echt stralend!

Wat betreft je stage: die couveuse afdeling zal wel gaan lukken; je hebt natuurlijk
    al wel wat oppaservaring. Hoewel dit natuurlijk wel broze kindjes zijn, maar die zijn vertrouwd in
    de handen van zuster Nienke!

Vieren ze daar ook Koningsdag? Hier is het weer gezellig en goed verlopen met ook mooi weer!

Nienke, geniet nog de laatste 6 weekjes en we zullen toch ook weer blij zijn je in
    levende lijve hier te zien. By the way; je zult schrikken van de jungle hier in
    onze achtertuin haha....
    Maar hopelijk is het tegen de tijd dat jij weer in Nederland bent, wat meer ingericht!

Zo meteen gaan we eten bij t Torentje ter gelegenheid van de verjaardag van Wiesje
    (gisteren); hou dat maar tegoed!

Bossie en brasa!

Groeten van Marius en Karien

• 29 April 2014 - 22:40

Brigitte:

Fawaka Nienke,
    Wat een heerlijk verhaal weer.
    Bigi Pan gaat jullie ook goed bevallen, denk ik, hel leuk om dit ook mee te maken.
    Succes op de couve afdeling, komt goed hoor.
    Enjoyyyy jullie laatste weken en maak er nog wat moois van, ben heel benieuwd naar de verhalen als jullie terug zijn.
    Tan Bun en bossie en brasa.
    Brigitte

• 14 Mei 2014 - 09:01

Mijntje Van Der Lee:

hoi Nienke,
    Ja eindelijk weer eens een reactie van mij. Wat een ervaringen doe je toch op he? Je bent straks echt breed opgeleid als ik naar je ervaringen kijk. En je kunt misschien wel zelf een keizersnede doen in Suriname als ik lees hoe men er daar mee omgaat. Kunnen jullie ze wat bijbrengen wat begeleiden van mensen betreft?
    Heerlijk dat jullie ook zoveel uitstapjes maken, zodat je ook van het land veel ziet. En met je vriendje heb je je blijkbaar ook goed vermaakt.
    En nu gaat het natuurlijk snel. Dus geniet er nog maar van.
    Doe Esther en Liza de groeten van me en wens ze nog even heel veel plezier deze laatste weken.