Moeder en kind zorg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nienke Jansen - WaarBenJij.nu Moeder en kind zorg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nienke Jansen - WaarBenJij.nu

Moeder en kind zorg

Blijf op de hoogte en volg Nienke

04 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo Iedereen. Het is al weer even geleden dat ik hier een berichtje geplaatst heb. Maar de tijd gaat hier ook zo snel dat er zo weer een paar weekjes opzitten.
Ik was 10 maart begonnen op een andere afdeling , Moeder en kindzorg. Even heel wat anders dan CCU. Het is namelijk geen afdeling maar een consultatiebureau. Aangezien ik nog nooit met kinderen gewerkt heb was dit voor mij wel een uitdaging. Moeders komen daar met hun kinderen al vanaf dat ze één week oud zijn. Er wordt gekeken naar de groei van de baby, de gezondheid en natuurlijk wordt er ook gekeken naar de moeder, hoe gaat het met haar en heeft ze nog voorlichting nodig over het opvoeden van de baby. In de drie weken dat ik op het consultatiebureau stond moest ik met alles meelopen en het uiteindelijk ook zelf uitvoeren. De eerste week moest ik beginnen bij het meten en wegen. De baby’s worden daar gewogen en de lichaamslengte en hoofdomtrek worden gemeten. Ik moest dan ook op andere observatiepunten letten zoals de navel, het mondje en de huid etc. De tweede week moest ik voorlichting geven aan de moeders. Dat was op het begin wel moeilijk, want we spreken dezelfde taal maar we verstaan elkaar toch niet altijd goed. Ik moest er echt op letten om heel rustig te praten en om woorden te gebruiken die zij ook gebruiken. Een voorbeeld; wij zeggen ‘Wilt u de baby even borstvoeding geven?’ hier zeggen ze ‘Zet m aan die boebie’ Heel anders dus en minder beleefd naar de zorgvragers toe. Ook heb ik nog een paar dagen met de arts meegelopen, dat was ook erg leerzaam.
Ik heb ook nog een dag meegelopen bij de OK. Dat was me nog eens even een ervaring. Aan het begin van onze dienst hebben Esther en ik ons denk ik wel aan 30 personen moeten voorstellen, daarna natuurlijk weer een tijdje zitten en toen begonnen de operaties. De eerste 3 had ik meegekeken bij de KNO arts, veel huilende kinderen kwamen binnen en niet wetende wat ze te wachten stond. Troosten kende ze hier denk ik niet. Daarna werd ik een andere kamer ingeduwd waar ze net gingen beginnen met een keizersneden. Dat was heel indrukwekkend om te zien hoe ze zo een kind ter wereld brengen. Het viel met op dat ze de moeder niet feliciteerde en dat ze haar niet vertelde of het een jongen of meisje was. Maar dat was niet het enige wat me opviel bij de OK. Zo liep iedereen maar in en uit de operatie kamers, soms stonden de deuren gewoon open terwijl ze aan het opereren waren en de patiënten waren niet of slecht voorgelicht over bijv. hoe lang de operatie zou duren en waar ze rekening mee moesten houden.
Nadat ik 3 weken bij Moeder en kindcentrum heb stage gelopen moest ik daar weg omdat ze geen tijd en plek meer voor me hadden waarschijnlijk kwamen er andere stagiaires, daarom sta ik nu weer een weekje op CCU. Dat is ook leuk want nu sta ik samen met Liza en ik weet natuurlijk nog het een en andere van de vorige periode dat ik daar stond.
Maar naast stage hebben we ook nog heel veel andere leuke dingen gedaan. Een van de leukste dingen was toch wel Holi Phagwa. Dat is een Hindoestaans feest waar ze je een soort van zegenen met gekleurde poeder. Maar naast dat het een culture feestdag was hadden ze er meteen een heel festival van gemaakt met onder andere dj cuckie. Wat waren we toch vies toen we thuis kwamen, en het ging er niet eens makkelijk af onder de douche (dat was weer een leuk lach momentje)
We hebben nog twee tripjes gemaakt één naar de colakreek en één naar de Brownsberg. De colakreek was lekker ontspannen aan het water ,wat zo donker was als cola. We waren zowat de enige op dat park dus we konden lekker ongestoord zonnen. De Brownsberg was het tegenovergestelde. Alles behalve ontspannen.. nee dat is een beetje overdreven, de wandeltocht was zwaar maar zeker de moeite waard. We hadden een heel mooi uitzicht over het Brokopondo meer. Dat is het stuwmeer dat ongeveer zo groot is als de provincie Utrecht, dus dan kun je je een beetje inbeelden wat voor een uitzicht dat was. Onderweg naar de watervallen waren we nog twee aapsoorten tegengekomen. Eenmaal aangekomen bij de watervallen konden we lekker afkoelen. Daarna volgde de wandeling weer naar boven. Toen we boven op de berg aankwamen stond daar in eens het NOS journaal met de vraag of ze ons mochten interviewen. Een beetje acteerwerk was wel nodig, maar dat was ook wel weer grappig. Ik ben heel benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien maar daar komen we snel achter want het komt binnenkort al op tv.
Verder is het weer nog steeds hetzelfde, heel warm met af en toe een regenbui. Bij jullie is het ook goed weer hoorde ik, hopen dat het zo nog even blijft.
Maandag hebben Liza en ik twee weken vakantie want dan komen onze vriendjes langs. We hebben al leuke trips geboekt. In het volgende verslag kunnen jullie lezen hoe die waren.
Tot snel weer en de groetjes daar!

  • 04 April 2014 - 21:39

    Brigitte Snoek:

    Fawaka Nienke,
    Wat gezellig allemaal om te lezen.
    Fijn dat jullie nu 2 weken vakantie hebben.
    Wat voor een tripjes hebben jullie in petto? ben heel benieuwd.
    En ja de terugtocht vanuit de Irene waterval is hel!!! maar het uitzicht weer geweldig.
    Hoorde dat de hamburgertent gesloten was en dat klopt, want Naya was in de stad.
    Nou meisje, enjoyyyyyy je vakantie.
    Tan Bun en bossie en brasa
    Brigitte

  • 05 April 2014 - 10:45

    Mama En Judith:

    Hey Nienke!

    Weer een heel leuk verslag en fijn om weer van je gehoord te hebben! Wij zitten in de auto naar Van Tilburg, dat is wat anders dan watervallen en aapsoorten!

    Je bent goed bruin geworden zien we op de foto's!

    Alvast heel veel plezier samen met wiek de komende weken! Geniet ervan samen.

    Groetjes ons xxxxxx

  • 05 April 2014 - 11:20

    Marius En Karien:

    Hallo Nienke!

    Goed weer iets van je te horen! Wel leerzaam die moeder en kindzorg en zeker ook die OK's. Het gaat er wel even anders aan toe dan hier in Nederland. Weinig voorbereiding op zo'n operatie, terwijl hier alle kinderen tot in den treuren begeleid worden. Staat je trouwens goed dat steriele pak haha....

    Mooie foto's van een mooi land hoor! Wiek heeft zijn koffer half ingepakt en zal blij zijn als hij in het vliegtuig zit, hij heeft het nogal druk gehad de laatste tijd. Wij wensen jou en jullie samen een hele fijne vakantie toe!

    Heel veel groeten,
    Marius en Karien

    Ps: Vanavond is het uitvoering van Myrtha Nova; ze zullen je missen!

  • 05 April 2014 - 17:36

    Marius Wissink:

    Hallo Nienke, fijn dat het allemaal goed verloopt, bij moeder-kind, de artsenstage en de C.C.U. Hier leer je weer veel van en zeker in een andere cultuur.
    Wat jij ervan denk, ook ik pas mijn taal al aan.
    Toch fijn voor jou dat het gekleurde poeder er nog vanaf gegaan is, andres had Wiek je wellicht niet herkent. Nou ja, dat zal wel meevallen denk ik.
    Nienke, nog veel studiegenot en een goede tijd ook samen met Wiek. Geniet er beiden van!
    See you

    Groetjes: Marius.

  • 08 April 2014 - 18:49

    Ome Jan Hermans:

    Hallo Nienke,

    Leuke verhalen en volgens mij geniet je er volop.
    Zat ik zaterdag 's-avonds naar het nieuws te kijken en zie ik jou in beeld: heel bijzonder.
    Geniet van alles en benut de tijd want het is weer zo voorbij.
    Doe ook de groeten aan Wiek.

    Vele groeten uit Lage Mierde.

  • 09 April 2014 - 11:01

    Han Jansen:

    Hoi Nienke,

    Wat een ervaring! En mooie foto's.
    Mooi om je verhalen te lezen. Geniet er nog van en een fijne tijd met Wiek daar.

    Groetjes,

    Han Jansen

  • 10 April 2014 - 16:12

    Ine:

    Hoi Nienke,
    gaaf om te lezen en vooral dat het goed gaat gaat met je ;-)
    Ik hoorde van papa en mama dat je het reuze naar je zin heb. En dat je zelfs al op de tv was.....hahaha
    Nou meisje geniet van deze geweldig mooie tijd.
    Groetjes.
    Ine & Geert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Welkom, dit is mijn reisdagboek over mijn stage in Suriname.

Actief sinds 27 Jan. 2014
Verslag gelezen: 893
Totaal aantal bezoekers 8815

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 06 Juni 2014

Stage in Suriname

Landen bezocht: