Eerste dag stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nienke Jansen - WaarBenJij.nu Eerste dag stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nienke Jansen - WaarBenJij.nu

Eerste dag stage

Blijf op de hoogte en volg Nienke

11 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo iedereen! Hier weer een berichtje uit het mooie en warme Suriname. Ik zal kort vertellen over de 2de en 3de dag hier en dan over mijn eerste dag stage. Zondag kwam Wim ons ophalen om boodschappen te doen en om de stad te verkennen. We begonnen bij een Javaanse markt, die is elke zondag morgen hier in Paramaribo. Het is een markt waar de Javaanse boeren hun gewassen verkopen. Het was er best druk. We kregen meteen de eerste indrukken van de mensen hier en de verschillende culturen. Hier in Paramaribo wonen alle verschillende soorten mensen door elkaar, zoals de Javanen, Surinamers, Chinezen, Barons, Hindoestanen, Brazilianen en Joden. Het is opvallend dat dit allemaal goed gaat. Er staat zelfs een Moskee langs een Joodse kerk. We zijn die dag ook nog gaan varen over de Surinaamse rivier met een houten motorboot. Zoals jullie op de foto's zullen zien is het een grote brede rivier die helaas heel bruin is. Daarna zijn we met z'n vieren bij het vat gaan eten. Dat is een soort eetcafé waar veel Nederlanders naar toe komen.
Maandag hadden we kennismaking op stage. We hadden om 7.00uur afgesproken en we moesten ons dan melden met uniformen aan en onze mrsa test mee. We wisten niet wat ons te wachten stond, of we nu alleen kwamen kennismaken of dat we meteen heel de dag al aan de gang moesten. Wij liepen dus op tijd aan want het is ongeveer 20 min lopen. Dat was trouwens echt een grappig gezicht, drie zustertjes die achter elkaar in een rijtje langs een drukke weg liepen, onderwerp naar het ziekenhuis. Daar aangekomen gingen we opzoek naar onze contactpersoon. Maar dat viel nog niet zo mee. het ziekenhuis is eigenlijk een dorp met allemaal verschillende gebouwen dat allemaal afdelingen zijn. Om 8.00uur dus een uur te laat kwam onze contactpersoon aan. Haha typisch. Het was alleen kennis maken die dag, dus konden we s' middags naar de vreemdelingen dienst om onze visum te regelen voor de komende 3 maanden. s' Avonds zijn we lekker gaan uiteten. Het was trouwens niet alleen lekker maar ook heel veel ( en dat was blijkbaar nog een normaal portie voor hier) De volgende dag (vandaag dus) moesten we er weer vroeg uit. Het was weer lang wachten totdat we geholpen werden. Toen de praktijkbegeleidster er was vertelde zij waar we gingen stage lopen. We komen deze periode stage op 3 afdelingen te staan, de couveuse, de prenatale afdeling en het CCU. Ik sta op de CCU dat is de hartbewaking en de cardiologie. Ik moest vandaag met erg aardige collega's werken. Ik moet nog wel wennen aan de manier van begroeten en communiceren. Ze spreken hier elkaar aan met zuster + achternaam en met U. Dus ze leren me hier nog wat manieren bij. Maar ik zal ook zeker nog op verpleegkundig gebied bijleren. De arts stelt moeilijke vragen en ik kom erachter dat hier de opleiding tot verpleegkundige best pittig is. Ik ben benieuwd naar morgen.
Tot snel weer, en de groetjes aan jullie allemaal.

• 12 Februari 2014 - 09:01

Lian:

Hallo Nienke,

Spannend zo die eerste dag stage en dan nog wel op de hartbewaking, daar zal je zeker van leren. In ieder geval veel succes daarmee. Fijn dat je al wat gezien hebt van Paramaribo en dat Wim er weer bij is. De groetjes en tot het volgende berichtje. Lian

• 12 Februari 2014 - 21:39

Karien:

Hartbewaking, heel leerzaam! Komt altijd en overal van pas.
    Zorg dat je geen big mama wordt met die grote porties haha....
    En met zo'n beveiliging (Wim) zit het wel goed!
    Mag je ook foto's maken van het ziekenhuis (zonder patienten); ben
    zo benieuwd hoe dat er daar uit ziet en aan toe gaat.
    Gr. Karien

• 13 Februari 2014 - 12:13

Jose Hermans:

Hoi Nienke,

Nou de eerste indrukken staan op papier.
    Ja, alles is nieuw en vreemd, maar gelukkig kun je daar iedereen verstaan, dat is al heel wat.
    We volgen je, heel veel succes. Jose Hermans LM.

• 14 Februari 2014 - 13:46

Maria :

Hoi Nienke,

Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt op de afdeling en dat je er ook kunt leren.
    Leuk! die foto's (leer dat Esther ook eens! :) Wolkbreuk zo te zien!

De eerste week zit er al op...ik hoop dat je/jullie je steeds beter thuis gaan voelen!

groetjes, Maria

• 14 Februari 2014 - 19:18

Willemien:

Ha Nienke,

Leuk je eerste verslag te lezen. ik wens julliie alle drie fijne maanden toe en we blijven je volgen. Geniet ervan!!

Groetjes van de familie Smolders

• 15 Februari 2014 - 11:59

Han:

Ha Nienke,
    So, de eerste ervaringen zijn al binnen. Leuk dat we je op deze manier zo kunnen volgen, en leuke foto's. Regenen kan het daar toch ook. Het zal een hele ervaring zijn zo te werken en te leven in een hele andere cultuur.
    We volgen je!

Groetjes van ons allen.

• 15 Februari 2014 - 16:11

Rieky Vd Ven:

hoi Nienke,

Ook voor jou zit de eerste week erop. Jullie hebben al veel gezien en meegemaakt.
    Geniet samen, zorg voor elkaar. morgen veel plezier in Brownie. En succes op je stage,alles komt goed,
    rustig aan,

groetjes, Rieky

• 15 Februari 2014 - 16:27

NIcky:

Hoi Nienke,

Wat goed zeg dat jullie op drie verschillende afdelingen mogen meedraaien. Zul je inderdaad nog veel kunnen leren.
    Hopelijk kun je in alle warmte en nieuwe indrukken toch nog de rust vinden om e.e.a te laten bezinken.

Groet,

• 18 Februari 2014 - 20:58

Willeke En Wiesje:

Hee Nienke,

Goed om te lezen! De hartbewaking, erg leerzame afdeling, daar kun je vast veel ervaring opdoen! Hou ons maar op de hoogte! Enne, maak maar leuke foto's zodat wij mee kunnen genieten! Veel plezier!

xx Willeke en Wiesje

• 21 Februari 2014 - 20:13

Carlijn Hermans:

Nou zuster Jansen, dat is bijzonder wat U allemaal meemaakt ;-) Klinkt allemaal als spannend maar wel heel leuk zeg. Op de CCU zul je veel kunnen leren met acute patiënten! En ik zag op fb dat je al bij het stuwmeer geweest bent? Leuk, het begin van alle onvergetelijke tripjes! Heel veel plezier en succes, geniet ervan. Groetjes Carlijn