Gantangifi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nienke Jansen - WaarBenJij.nu Gantangifi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nienke Jansen - WaarBenJij.nu

Gantangifi

Blijf op de hoogte en volg Nienke

07 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Jullie zullen wel denken wat is dat nou voor titel? ‘’Gantangifi’’ is het saramacaanse woord voor ‘’bedankt’’. Dit is een van de woorden die ik afgelopen dagen in het binnenland geleerd heb van het saramacaanse volk. Deze week hebben we onze eerste echte trip gemaakt, en het was GEWELDIG!! We zijn met de bus vanuit de stad naar Atjoni gereden, tot waar de weg stopt (ongeveer 3.5 uur rijden ) Vanuit daar moesten we verder met de boot nog zo’n ongeveer drie kwartier varen. Dat alleen was al een heel avontuur. Met een bootje over de grote rivier tussen de jungle en alle kleine dorpjes door waar het volk zich aan de rivier aan het wassen was. We verbleven 3 dagen op isadou, een vakantie eiland met leuke roze houten hutjes. We waren de enige op het eiland dus het was lekker rustig. De eigenaren en onze gids waren hele leuke mensen die goed voor ons zorgde. We kregen elke dag lekker en vooral veel eten. Ze kunnen allemaal Nederlands praten maar onderling praten ze saramacaans. Het is best vervelend dat je dan niet weet wat ze zeggen als je er bij staat dus we vroegen ook gewoon wat ze dan zeiden. Ze vonden het leuk dat wij zo interesse toonden in hun en ze leerde ons graag wat saramacaanse woorden. De drie dagen dat we daar waren hadden we veel gedaan, overdag zwemmen in stroomversnellingen, wandelingen door verschillende dorpen, in de nacht kaaimannen en vogelspinnen spotten, overdag door de jungle wandelen, en savonds nog lekker gebarbecued. Door de jungle trekken vond ik echt gaaf! Zoveel verschillende bomen en planten en al die geluiden. We waren ook nog een hele groep apen tegen gekomen wat echt heel leuk was. Toen ze ons hoorde sprongen er ongeveer 30 aapjes van boom tot boom, een foto maken viel niet mee omdat het zo snel ging maar ik heb er een paar kunnen maken. Na die drie leuke dagen moesten we helaas weer naar de drukke stad. We moesten afscheid nemen van de lieve mensen en het rustige binnenland. Onderweg naar huis kwamen we zelfs nog een paar aapjes tegen. Nu zijn we weer in de stad, nog even bijkomen van het stappen want ons lieske is jarig wat we goed gevierd hebben. Vorige week was trouwens mijn verjaardag. Wel gek hoor om niet thuis te zijn met je verjaardag. Ik voelde me niet echt jarig omdat jullie allemaal niet om mij heen waren die mij anders zouden feliciteren. Haha. Maar toch was het wel een leuke dag want Liza, Esther en de onderburen hebben me goed verrast met lekker eten en leuke cadeau’s. Vorige week moest ik trouwens ook afscheid nemen op de afdeling CCU omdat ik volgende week weer op een andere afdeling moet stage lopen. Maandag begin ik bij moeder en kindzorg waar Esther afgelopen periode stage gelopen heeft. ik ben benieuwd want ik heb nog helemaal geen ervaring met kindzorg, dus dat is ook weer een uitdaging. Oja nog iets we zijn er trouwens al een maand! De tijd vliegt maar toch begin ik sommige al te missen. Het is aftellen tot Wiek komt, nog een maandje en dan hebben we hier samen vakantie dus daar kijk ik naar uit. Ik hoop dat jullie ook allemaal een leuke vakantie gehad hebben en de carnaval was volgens mij ook wel geslaagd aan allen foto’s en verhalen te zien. Het beste met jullie en ik vind het trouwens leuk om jullie reacties te lezen. Bosie en Brasa (kusjes en knuffels) Nienke

  • 08 Maart 2014 - 00:13

    Brigitte Snoek:

    Gantangifi Nienke,
    Voor dit leuke verslag en ja Isadu is idd erg leuk, wij kennen de beheerders enhet zijn erg leuke mensen die heel behulpzaam zijn.
    Leuk dat je naar een andere afdeling gaat, komt vast goed hoor.
    Fijn he om in een corjal te varen tussen al dat groen en stroomversnellingen (soela's)
    Ik geniet hier ook altijd van.
    Nou misi, geniet dit weekend nog en succes voor maandag.
    Leuke foto's trouwens.
    Tan Bun en bossie en brasa's
    Brigitte

  • 08 Maart 2014 - 09:47

    Gust Lavrijsen:

    Hallo Nienke, we waren zomaar wat aan het rondneuzen op, Waar ben jij nu? en kwamen zo bij jou terecht. Fijn om te lezen dat je het daar zo goed naar je zin hebt en met leuke mensen om je heen te maken hebt. Geniet er maar flink van zodat je bij terugkomst ook veel te vertellen hebt. Van hieruit ook nog een dikke proficiat en de groeten ( ook aan Liza want die kent ons ook wel ).Gust en Nell.

  • 08 Maart 2014 - 10:11

    Karien En Marius:

    Ha Nienke!
    Goed om weer wat te horen en te lezen van je grote avontuur! Want dat is het toch wel!
    Behalve dat je in je vak veel leert, ook zie je veel van de Surinaamse cultuur, mensen, gebruiken,gewoonten en leefwijze. Wat een mooie natuur daar!

    We zullen Wiek een pet meegeven voor als hij ook met jou de jungle ingaat haha....

    We missen je hier ook! Nienke, succes op je nieuwe afdeling (je hebt al ervaring met oppaskindjes) en fijne vrije dagen! Geniet ervan!

    Bosie en Brasa,

    Marius en Karien

  • 08 Maart 2014 - 15:58

    Emke:

    Hey Nienke!

    Haha jij denkt vast, huh een berichtje van Emke! Ja ik zag je link op facebook en vond het toch wel even leuk om te lezen wat jij allemaal voor spannends meemaakt daar in Suriname!

    Gaaf he om eens in een heel ander land te wonen/werken! Klinkt als een mooie leerzame stage/trip. Vogelspinnen gatsiedarrie niks voor mij haha in Australie hadden ze ook van die ontzettend grote spinnen, fascinerend maar niet voor in bed haha!! Zelfs apen gezien gaaf zeg! Jaloers hoor, jij maakt een hoop mee en zal nog veel meer mooie momenten gaan beleven.

    Super veel plezier nog daar en ik lees gezellig mee!
    (Time flies when your having fun) zo te horen ook uit jou woorden.

    Je fotos zijn trouwens ook super leuk! :)

    X Emke

  • 09 Maart 2014 - 01:12

    Judith:

    Lieve zusje! Weer een mooi verhaaltje! Wat een avonturen en nieuwe ervaringen!!
    Gaaf dat jullie t binnenland in zijn gegaan en zo de mensen en het land écht leren kennen!
    Hier vliegt de tijd ook.. Idd een maand alweer! Maar dat is alleen maar een goed teken.. :)

    Maak maar mooie foto's en stuur alles door haha dat vinden we leukkk em de keuken hangt er vol mee:)

    Succes op de nieuwe afdeling. Komt vast goed! Horizon verbreden was toch je doel?;)

    Geniet!!
    Xxxx Juud

  • 10 Maart 2014 - 08:00

    Lian:

    Hallo Nienke,

    Wat fijn om te horen dat het met jullie goed gaat. Zo te horen en te zien een geweldige trip van 3 dagen. Dit gaan jullie nooit meer vergeten een mooie ervaring.

    Nu weer aan het werk in het ziekenhuis op een nieuwe afdeling, veel succes !

    Inderdaad all foto´s vind ik geweldig om te zien, Nienke.

    Groetjes mama


  • 11 Maart 2014 - 16:08

    Buuf Roelie :

    Hoi Nienke,
    Zit vandaag je site eens door te lezen. Geweldig om dit allemaal mee te kunnen en mogen maken. De foto's zijn ook erg mooi (jullie keuken hangt er vol van) en ik ben blij dat je je goed vermaakt daar. Ik mis wel je gezang als ik bij jullie ben, maar over een paar maandjes kan ik daar weer van genieten. Nog veel plezier
    Groetjes Roelie en de hundjes.

  • 18 Maart 2014 - 21:21

    Wiesje:

    Hee Nienke,

    Je verhaaltjes zijn erg leuk om te lezen en je foto's zijn heel mooi!
    Wat een ervaring, ook het binnenland alweer gezien.
    Als je nog straks nog maar terug wil.....

    Veel succes en plezier op je nieuwe afdeling, we wachten weer op je volgende verslag! :)

    Groetjes, X Wiesje

  • 19 Maart 2014 - 20:31

    Mijntje Van Der Lee:

    Hoi Nienke,
    Heerlijk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. En wat een leuke trip hebben jullie gemaakt zeg. Dat nemen ze je niet meer af. Ik zou die kaaimannen doodeng vinden.
    Trouwens nog van harte gefeliciteerd, ook voor Liza.
    Hoe bevalt het op je nieuwe afdeling? Waarschijnlijk ook gewoon goed.
    Leuk ook om je foto's te zien.
    Ik zou zeggen geniet nog maar lekker verder. Doe Esther en Liza de groeten van me.
    Heel veel groetjes,
    Mijntje

  • 24 Maart 2014 - 17:06

    Willemien:

    Ha Nienke, hier nog een berichtje uit Hooge Mierde. Mooi te lezen dat je het naar je zin hebt daar. Geniet nog lekker van alles en natuurlijk over enkele weken samen met Wiek. Leuk dat je daar samen ook nog leuke dingen kan doen. Ik hou ons Lian wel wat in de gaten want die mist je enorm. Maar ja voor we er erg in hebben kom ik je weer in Hulsel tegen.
    We kijken weer uit naar je volgende reisverslag.

    Veel plezier en een leerzame stage.

    Groetjes

    familie Smolders

  • 02 April 2014 - 20:43

    Jo:

    Ha die Nienke,
    Ik werd al goed op de hoogte gehouden door m'n zwem-maat,maar nu heb ik je gevonden om je verhalen te volgen.Dit wordt een hele levenservaring voor jou ,om nooit te vergeten.Je bent al weer bijna op de helft.
    Pff dat gaat snel.Wij wensen je het allerbeste toe en volgende week heel veel plezier samen.

    Groetjes,

    Van jullie mam z'n zwemmaat en de rest van de familie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Welkom, dit is mijn reisdagboek over mijn stage in Suriname.

Actief sinds 27 Jan. 2014
Verslag gelezen: 661
Totaal aantal bezoekers 8813

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 06 Juni 2014

Stage in Suriname

Landen bezocht: